Recepcja a wizerunek

2022-03-01 4min Wyświetleń: 127

Recepcja postrzegana jest jako miejsce reprezentacyjne. W aranżacji tej przestrzeni nie chodzi jednak o ostentację, lecz spójność ze specyfiką branży i wizerunkiem przedsiębiorstwa. Efekt pierwszeństwa oraz świeżości wskazuje co prawda, że nasza opinia determinowana jest przez pierwsze oraz ostatnie wrażenie, jednak wyraźny rozdźwięk pomiędzy nimi a całością odczuć, może skutkować postrzeganiem marki jako niespójnej.

„Współczesna recepcja nie jest już barierą przed nieproszonymi gośćmi, a jej rola nie ogranicza się do funkcji poczekalni czy stanowiska pracy personelu administracyjnego. To ważny element budowania wizerunku. Zaprasza do współpracy i stanowi miejsce inicjowania kontaktów. Przestrzeń recepcyjna powinna odzwierciedlać filozofię funkcjonowania i charakter firmy. Nie lekceważmy tego faktu i zadbajmy o integralność poszczególnych stref w biurze” – wyjaśnia Natalia Marciniak z MDD.

Kluczowym elementem recepcji jest lada. Podejmując decyzję, warto zwrócić uwagę na systemy modułowe. Pozwalają one tworzyć dopasowane do charakteru i wielkości wnętrza układy. Wybór produktów personalizowanych często wiąże się z wyższymi kosztami i znacznie dłuższym czasem oczekiwania. Lady modułowe łączą atuty indywidualnego projektu i dostępności stałej oferty. Zapewniają tym samym wygodę użytkownika, co przekłada się na jakość pracy.

Funkcjonalność lady uzupełniają meble pomocnicze, takie jak szafy czy kontenerki, rozwiązujące problem piętrzących się dokumentów i rzeczy osobistych. Ich liczba i rodzaj zależą od funkcji recepcji. Przy zadaniach przede wszystkim reprezentacyjnych wystarczająca będzie mniejsza szafa lub kontener, jeśli jednak obszar działań recepcji jest szerszy, miejsc przechowywania również powinno być więcej. W strefie poczekalni znaleźć powinny się szafy lub wieszaki, przeznaczone na odzież wierzchnią gości. W wystroju ważna jest konsekwencja kluczowa dla spójności wizerunku. Wnętrza odważniejsze doposażyć można meblami o połyskujących frontach w żywych barwach. Kolory neutralne sprawdzą się w klasycznych aranżacjach.

Dużą popularnością cieszy się minimalizm. Doskonale sprawdza się w biurach nowoczesnych, loftach, ale także w zestawieniu z klasyczną elegancją. Wymaga przestrzeni, ogranicza więc przedmioty i meble w myśl zasady „less is more”. Wykorzystuje głównie biel i szarość, podkreślając efekt szkłem i błyskiem frontów. Jeśli pojawiają się dekoracje, to w formie przykuwającego wzrok elementu designerskiego. Może to być charakterystyczna lampa lub oryginalna grafika. W recepcjach instytucji medycznych umiejętnie wyważony minimalizm podkreśla porządek, czystość i sterylność, budując zaufanie do instytucji sprawującej pieczę nad zdrowiem. Przedsiębiorstwa zorientowane technologicznie wykorzystać mogą ten trend, by podkreślić postęp i zgodność z nowoczesnością. Minimalizm nie przytłacza i nie onieśmiela. Nadaje wnętrzu świeżość i klasę.

Firmy działające w branży kreatywnej mogą bawić się formą i sięgać po niekonwencjonalne rozwiązania. Nie muszą rezygnować z założeń minimalistycznych. Wystarczy przełamać je wyrazistymi elementami w postaci odważnych dekoracji lub oryginalnych mebli miękkich w strefie poczekalni. To miejsce może mieć mniej formalny charakter, dzięki meblom modułowym zestawianym w dowolne, oddzielone od ciągów komunikacyjnych układy.

W agencjach reklamowych, marketingowych lub redakcjach sprawdzą się lady o wyrazistej kolorystyce i barwnych laminowanych frontach. W ten sposób, dzięki umiejętnemu doborowi barw, nawiązać można do kolorów korporacyjnych lub logo, co uczyni z lady recepcyjnej spójny element systemu identyfikacji wizualnej.
Niektóre branże, na przykład kancelarie prawne, nadal wykorzystują rozwiązania klasyczne. Decyzja taka podyktowana jest z jednej strony specyfiką profesji, z drugiej zaś charakterem budynku. Biura adwokackie czy notarialne często mieszczą się w zabytkowych wnętrzach i wykorzystują charakterystyczne elementy architektoniczne. Spójne z całością będą eleganckie i ponadczasowe meble, podkreślające powagę miejsca i autorytet osób w nim pracujących. Tworzą atmosferę zaufania. Skojarzenia z klasycznym gabinetem uzyskać można za sprawą ciemnego koloru lady recepcyjnej i wizualnych efektów drewna. Całości efektu dopełni poczekalnia wyposażona w meble miękkie o klasycznych proporcjach. Niewymuszona elegancja podkreśli prestiżowy charakter całości.

Niezależnie od kierunku, który obierzemy, aranżacja recepcji nie powinna odbiegać od wystroju pozostałych wnętrz biurowych oraz wizerunku przedsiębiorstwa. Zdają sobie z tego sprawę właściciele budynków oraz przedstawiciele firm, dla których wystrój przestrzeni recepcyjnej coraz częściej staje się istotnym elementem strategii wizerunkowej.