Budka akustyczna do biura – jaką wybrać

2022-02-28 4min Wyświetleń: 96

Różnorodność i elastyczność to najczęściej wymieniane przez ekspertów przymioty nowoczesnej firmy. To w nich upatruje się źródeł kreatywności i innowacyjnych pomysłów. Elastyczność nie jest już utożsamiana wyłącznie z pracą zdalną.

Dzisiejsze biura mają za zadanie stwarzać pole do wielu aktywności, uwzględniając jednocześnie odmienne preferencje i temperamenty zatrudnionych osób. Liderzy zespołów mają świadomość, że większa różnorodność przestrzeni oznacza większy potencjał kapitału ludzkiego. Wbrew obiegowej opinii, aspekt ten ważny jest w każdym modelu organizacyjnym. Wiedzą o tym pracownicy, od stażysty do managera, dla których możliwość kontroli otoczenia i panujących warunków plasuje się w triadzie najistotniejszych czynników wpływających na postrzeganie biura (na podstawie badania CBRE „How we want to work?”).

Model gabinetowy

System oparty na przewadze prywatnych, ewentualnie kilkuosobowych pokojów do pracy, nadal postrzegany jest jako najwygodniejszy. Nie sposób zaprzeczyć, że zapewnia on najwięcej prywatności wizualnej i akustycznej, nie wszystkim jednak takie warunki służą. Odpowiednie będą dla osób introwertycznych, potrzebujących ciszy i odosobnienia. Wszyscy, którzy ładują akumulatory w warunkach gwaru, mogą poczuć się przytłoczeni zbyt spokojnym środowiskiem.

W tym modelu problematyczne okazują się spotkania, choćby kilkuosobowe. Organizowanie ich w gabinetach nie stwarza optymalnych warunków do wymiany myśli. Niezbędnikiem stają się wówczas sale konferencyjne, pozwalające współpracować większemu gronu, te jednak wymagają konkretnych przestrzeni. Rozwiązaniem wielozadaniowym i nie wymagającym trwałych podziałów są systemy budek akustycznych Hako Meeting. W zależności od potrzeb mogą stać się przestronną kabiną telefoniczną do biura lub wygodnym miejscem spotkań.

Model open space

Plan otwarty – nadal najpopularniejszy ze względów ekonomicznych i organizacyjnych – zakłada minimalną liczbę ścian działowych. Poszczególne obszary robocze zajmują różne sekcje biura, przenikając się i oddziałując na siebie. Spotkania i interakcje pracownicze są tu najbardziej spontaniczne, co czyni zagadnienia akustyki szczególnie istotnymi.

Open space mocno ogranicza decyzyjność w zakresie kontrolowania środowiska pracy, nic więc dziwnego, że model ten postrzega się jako najmniej wspierający skupienie i koncentrację. Priorytetowe potraktowanie kwestii dźwięku nie jest tu bezzasadne, a – oprócz podstawowych rozwiązań w postaci paneli dźwiękochłonnych – warto wyposażyć biuro w budki telefoniczne. Zapewniają one prywatność rozmów, nie zakłócają działań innym osobom, a dodatkowo wykorzystać je można także jako dźwiękoszczelne kabiny do pracy skupionej.

Rzadko pod uwagę brany jest fakt, iż rozpraszacze niekorzystnie wpływają nie tylko na indywidualną koncentrację, ale także na sytuację komunikacyjną, zaburzając tok narad czy spotkań kreatywnych. Z tego względu ważne jest działanie dwutorowe i zapewnienie pomieszczeń zapewniających wysoki komfort spotkań. Tutaj także sprawdzą się systemy Hako Meeting, które – dzięki szklanym ścianom – nie przytłoczą wnętrz, zachowując dostęp do światła dziennego i kontakt z pozostałymi strefami biura.

Model elastyczny

Elastyczne biuro pod względem architektonicznym przypomina open space, na co wskazuje minimalna liczba ścian działowych. Obowiązuje tu jednak zasada tzw. „hot desków”, zgodnie z którą pracownicy nie mają przypisanych stanowisk i swobodnie korzystają z dostępnych miejsc. Z reguły jest ich mniej niż pracowników, a rotacyjność wymusza stosowanie „polityki czystego biurka”. Bardzo ważne są zatem zamknięte szafki i systemy przechowywania.

Ze względu na brak wyodrębnionych sektorów i dużą różnorodność przebywających w biurze osób kwestie ciszy i hałasu są bardzo ważne. Niewielkie kabiny dźwiękochłonne zastąpią trudne niekiedy do wyodrębnienia pokoje cichej pracy, mogą także posłużyć za dodatkowe stanowiska. Akustyczne salki z kolei spełnią funkcję pomieszczeń konferencyjnych lub miejsc zaprojektowanych z myślą o wewnętrznych spotkaniach.

Model lifespace

Biuro typu lifespace najsilniej spośród wszystkich modeli nawiązuje do naturalnych potrzeb pracowników. Kluczem do sukcesu jest tu umiejętne strefowanie i podział przestrzeni na obszary pracownicze i rekreacyjne. Duża różnorodność rozwiązań pozostawia po stronie użytkownika maksimum decyzyjności w zakresie organizacji pracy własnej i zarządzania otoczeniem.

W tym przypadku również niezbędna okazuje się cała gama korzyści, płynących z zastosowania budek akustycznych. Za ich pomocą wyodrębnić można miejsca pracy indywidualnej czy arenę do grupowych burzy mózgów, bez konieczności stawiania trwałych ścian. Funkcja ta pozwala pozostawić w perspektywie możliwość późniejszego przearanżowania całości, a także wykorzystywać budki jako element architektoniczny i strefujący obszar biura.

Nie istnieje uniwersalny model, który zaspokoi wszystkie potrzeby każdej instytucji i grupy ludzkiej. W myśl zasady głoszącej, że jeśli coś ma odpowiadać wszystkim, tak naprawdę nie będzie pasować nikomu, dobór optymalnego rozwiązania stanowi zawsze wynik wielu zmiennych. W każdym przypadku istnieją jednak możliwości, pozwalające zwiększyć kontrolę środowiska pracy, a – co za tym idzie – poprawić komfort użytkownika. Szczególne zainteresowanie pokojami cichej pracy i kabinami akustycznymi wskazuje, że pracownicy są skłonni funkcjonować wydajnie w mocno interakcyjnych środowiskach, jeśli mają alternatywę naprawdę prywatnej przestrzeni i pracy w skupieniu.